måndag 16 februari 2009

Tänkvärt.

Det är dags att introducera en ny feature här på Nueva Estocolmo. Varje måndag kommer jag presentera lite lösa filosofiska funderingar i värsta Dr. Phil stil under rubriken "Tänkvärt". När jag har försökt ta del av den ofantliga mängd privata bloggar som finns så märker jag att det är mycket vanligt med inlägg som har en hobby psykologiskt feelgood faktor. Att skriva inlägg under rubriken "Tankar Om Livet" är mycket populärt. Jag vill inte vara sämre.

Jag tänker mig lite allmänt svammel och några lösryckta citat. Ganska någon liten sedelärande fabel någon vecka. Men framför allt, inleda viktiga ord med stora Bokstäver. Så ok.... Here we go!



Idag ska jag skriva lite om Positivt Tänkande. Jag tror att det är Du själv, och bara Du, som bestämmer vilken grad av Lycka Du kommer att uppnå i ditt Liv. Det är Du själv som håller i rodret på Livets stora seglats mot Lycko Landet. En viktigt hörnsten i jakten på att uppnå Lycka är Positivt Tänkade.

Om Du ser på situationer ur ett Positivt Perspektiv så finner Du mer Glädje i Livet och kan lägga ditt stora Livs Pussel med ett Leende på läpparna.

Jag ska försöka visa vikten av Positivt Tänkande genom exempel ur mitt eget Liv. Min Mor och Far är bra exempel på hur olika man kan se på Livet. Det dyker ständigt upp situationer som på ett bra sett illustrerar vad som är kärnan i Positivt Tänkade.

Jag satt med Mor och Far i en bil. Utanför rutan så åker en ambulans förbi i hög fart med blåljus snurrande på taket. Min Far påpekar att han tycker det är hemskt att se ambulanser köra i så hög fart för det innebär att någon i ambulansen håller på att mista Livet. Min Mor säger att hon alltid brukar tänka att det ligger en kvinna i ambulansen som är på väg till Sjukhuset för att föda ett underbart litet Barn.

Som ni ser finns det alltid två sätt att se på en situation. Ett negativt, i detta fallet min Fars, och ett Positivt, min Mors.

Min Mor finner mycket Glädje i att Resa. Hon älskar att besöka nya platser och ta del av en ny Kultur. En solig dag i somras sitter Jag, min Mor och min Far i vår trädgård. Mor får syn på ett flygplan på himmelen. Hon lyser upp och säger:

- Åhh.. Tänk att få sitta i ett flygplan på väg till ett annat land nu. Va lycklig man skulle vara.

Min Far, som inte har lika lätt med Positivt Tänkande replikerar:

- Det är nog flyktingar som håller på att avvisas.


"Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga"
- Benjamin Franklin (1706 -1790)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du får fixa fram en skrivstilslogga som bakgrund varje måndag i stil med "Signerat Skytte", Fast "Signerat Classon" istället ;)

Anonym sa...

Så sant, så sant...

Anonym sa...

Haha, jag dör nästan - för vet du, typ det här gick vi igenom på agilitykursen i lördags. Det handlade om att man ska man kan inta två förhållsningssätt till en bana. Antingen är man OFFENSIV och planerar sin väg precis så så man vill ha den oavsett risker. Eller så kör man DEFFENSIVT och tänker att "jag gör såhär för den andra vägen är för riskfylld och det kan bli fel". Tänk att lite hundträning så lätt kan nästla sig in i alla sorters tankesätt..