onsdag 11 februari 2009

Stolt Svensk!

Ikväll spelar Andreas Kleerup på Frimis i Örebro.




Jag kommer att tänka på hur stolt jag var den 12 augusti 2007 och 6 dagar framöver. På jobbet hoppades jag att det skulle snackas musik över nästa kopp te. Den helgen struntade man i Dublin Castle och gick istället till mer "kommersiellt" ställe som kanske skulle kunna tänkas att spela den veckans Englands etta. With Every Heartbeat, Kleerup och Robyn!


Äntligen kunde man vara lite stolt över Svensk Musik! Svensk Musik var inte bara ABBA! Alla tyckte Svensk Musik var fantastisk! Robyn satt med i panelen på Never Mind The Buzzcocks!


Den känslan höll i sig i några månader. Tills jag öppnade The Sun en måndagmorgon i januari.


I en artikel på mittuppslaget fullkomligt utplånar Gordon Smart den dåvarande Englands ettan Basshunter! Han dödar inte bara svenska Basshunter utan ger en rejäl känga till hela Sverige.


"BASSHUNTER – who is No1 with his annoying trance anthem Now You’re Gone – is living up to the Swedish national stereotype of being a bunch of dirty beggars.
/.../
He sounds like Borat, this fella. But he won’t be getting a high five from me, not least because his music is murder."
Skammen över Basshunter pågick längre än stoltheten över Kleerup. I 5 veckor fick jag skämmas. Sen kom Duffy.



http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/showbiz/bizarre/article683211.ece




Inga kommentarer: