onsdag 18 februari 2009

Hearing Dogs For Deaf People.

För 2 år sedan såg jag en blindhund på stan. Inget konstigt med det. Men jag upptäckte snabbt att husse (eller va det nu heter) inte var blind.

När hunden och husse kom närmare såg jag att det var ett tryck på hundens lilla väst: "Hearing Dogs For Deaf People".

Jag kunde inte tänka mig en enda situation där en hörande hund kan hjälpa en döv människa? Jag googlade lite och hittade organisationens hemsida. På hemsidan står det att hunden kan hjälpa till med att höra en telefon som ringer, brandalarm, äggklocka osv. Kan inte allt det ersättas med ljus- eller vibrationssignaler? Och hur ska husse veta om han ska svara i telefon, hoppa ut genom fönstret eller att ägget är klart när hunden börjar hoppa omkring.

Visst, hunden fyller nog en viktig social funktion, men måste hunden tränas för typ 100 000:-?

Det blir nästan lite komiskt när organisationen lägger upp videos på nätet som ska visa på hur mycket en hörande hund kan "change life". Tänk nu på att jämnföra med hur en "vanlig" hund skulle påverkat honom. Spelar det någon roll att den är tränad?

http://www.hearingdogs.org.uk/video/scotch.htm

7 kommentarer:

Anonym sa...

Döva vill väl kunna känna sig lite handikappade ibland med, dom är lite avundsjuka på de blinda helt enkelt.

Det är ju inte lätt att spotta en döv människa, men om man springer runt med en hund med en fet text på, så blir det mycket lättare ;)

Erik sa...

Hahaha! Nej, döva får inte mycket credd för deras handikapp. Däremot får dom flexa teckespråk när dom vill.

Anonym sa...

Men Erik, det här börjar ju nästan att likna en hundblogg!
Håller med om att filmen är idiotisk. Jag är inte helt insatt i denna hundfunktion, men har sett några demos med hearing dogs då det faktiskt inte verkar som en så tokig idé. Inomhus leder hunden föraren till ljudkällan, förutom vid brand då det finns ett speciellt tecken. Utomhus är uppgiften ännu viktigare då hunden kan varna för direkt faror. Framförallt tror jag hunden bidrar till en trygghet teknik inte klarar av. Och att känna sig trygg är grundläggande.
Finansieringen av hearingdogs tycker jag inte är ett speciellt stort problem så länge mycket knasigare saker som typ könsbyte subventioneras...

Unknown sa...

Är inte detta en rip-off på ett Seinfeld avsnitt???

Erik sa...

Va snackar du om? Vilket avsnitt isåfall?

Unknown sa...

Avsnitt är kanske fel utryckt, jag menar att känslan i inlägget är mer av Seinfeld karaktär...

Erik sa...

Ja du, man ser något som man tycker är underligt och sedan återberättar situationen för andra människor i hopp om att roa dessa?

Tycker du jag ska ta bort inlägget för att undvika att Castle Rock lämnar in en stämningansökan?