torsdag 10 juni 2010

Umeå Fritid Unga vet vad kidsen vill ha.

Idag är det skolavslutning i Umeå. Umeå Fritid Unga har beslutat sig för att anordna en "sommaravslutningsfestival" mitt på rådhustorget i centrala Umeå. Hela festivalen är absolut drogfri. Att man anordnar en festival som är helt drogfri kan ha två olika anledningar tror jag:

Anledning 1: Umeå kommun vet att de flesta gymnasieungdomarna super som svin. Umeå kommun vill då arrangera en festival för dom ungdomarna som inte super. "De nyktra ungdomarna ska ju också få ha skoj".

eller

Anledning 2: Umeå kommun vill genom att anordna ett nyktert alternativ få ungdomar som annars skulle dricka att vara nyktra ikväll. "Vi måste visa att man kan ha roligt utan alkohol!"

Jag tror att man anordnar en drogfri festival av anledning 2. Man vill minska fylleriet helt enkelt.
Jag kan tänka mig att resonemangen på Umeå Fritid Ungas möten har varit ungefär så här:
"Ja, alltså, vi måste få dom coola ungdomarna att tycka festivalen är rolig. Vi ska attrahera de som annars skulle supa sig svinfulla. Det måste alltså vara svin häftiga aktiviteter på festivalen."

Hur väljer man då att locka stadens 16-18åriga invånare? De som annars skulle vara ute och supa. Paintball? Timbuktu?

Nej, med hoppborgar.

Ja, hoppborgar. Det ironiska är att enda gången en 17åring tycker det är kul med en hoppborg så är det på fyllan.

Jag vet inte vad som är värst, att man inte lyckas stoppa fylleriet eller att det är mina skattepengar som går till det här. 
  

2 kommentarer:

Karin sa...

Hahaha underbart! Jag får nog flytta till Umeå, det verkar vara drag där!

Umeå Fritid Unga sa...

Hej, jag är informatör på Umeå Fritid Unga. Tidigare år har vi anpassat aktiviteterna under kvällarna till gymnasie- samt högstadiekvällen. Nu har vi en ny arrangemangsansvarig som fick en bra deal med Sumoskoj för två dagar.

Visst skulle vi kunna lägga mer krut på att få hit en känd artist som skulle dra mer folk, men då blir det mindre pengar till övriga arrangemang. Vi har en budget att arbeta mot som ska räcka hela året till What-a-festival, Rockkrock, Christmas Bash och 6 discon.

Hela kommunen ligger i en omorganisering just nu, så detta kan se annorlunda ut i framtiden om till exempel Fritid, Kulturen, Skolan, Elevhälsan mfl går samman med medel för att göra en ännu bättre festival för ungdomarna! För tillfället är det bara avdelningen Umeå Fritid Unga som står för kalaset. (Jag tror att vi kanske blir sponsrade av någon drogförebyggande verksamhet, men jag ska inte säga säkert)

Hoppas det var svar på några frågor. :)