söndag 6 juni 2010

Hur man ökar sin webbstatistik - VK.se style.

Nu kan jag inte tiga längre.

Efter att jag slutade blogga på riktigt har jag flyttat till Umeå. Jag har lämnat NA.se och tagit till mig VK.se som min nya lokaltidningssajt. Jag har verkligen varit nöjd med VK.se. Mycket bra lokal bevakning, nästan på kvartersnivå. Bra bloggsatsning där kommunens viktigaste politiker bloggar tillsammans med journalister och vanliga locals.

Allt är frid och fröjd tills för två veckor sedan. Då började bildspelsinfernot. Sedan dess har VK.se publicerat enorma mängder bilder ifrån varje offentlig sammankomst som har ägt rum inom kommunens gränser. Faktum är att det blir nästan parodiskt när VK.se lägger upp ett bildspel från en agilitytävling som arrangerades i helgen. Jag var där på med en kompis på lördagsmorgonen, vi var nog ensamma där utan hund, så allmänintresset är väl inte så påtagligt.

När jag ikväll kollar på VK.ses framsida hittar jag direktlänkar till åtta (8!) olika bildspel (och då har jag inte räknat in de klassiska nattklubbsvimlet). Men är detta då någonting negativt? Fina utvalda bilder på speciella kulturevenemang har väl aldrig skadat? Nej, men nu är det så att det är inte några National Geographic bilder vi pratar om här. Det är fotografer som helt oredigerat tömmer minneskortet rakt ut på nätet. Sammanlagt 1112 bilder från senaste veckan!

Har ansvariga utgivaren Ingvar Näslund ett bibliskt synsätt på hur man ska bedriva journalistik?
"Ty där två eller tre är samlade i mitt namn är jag mitt ibland dem (med en kamera)." - Matt 18:20 

Varför gör då VK.se detta?

För att öka statistiken! Detta framgår med all tydlighet när man läser webbutvecklare Christoffer Larssons twitterfeed: "Just nu levererar vk.se 100 sidvisningar per besök. Helt galet." "Oj, igår ikväll hade vi 233 Mbit/s med utgående trafik från vk.se. Det är 29 MB med balbilder - per sekund.". Och så här fortsätter det, killen är i extas! Men Christoffer Larsson är ursäktad, han har inga journalistiska ambitioner. Hans jobb är att pumpa ut sidvisningar.

Men hur är det då med journalistiken? Hur kan man publicera 344 bilder från ett katastrofalt pinsamt misslyckat rekordförsök men endast skriva fem (5!) rader om spektaklet? Inte en enda kritisk fråga.

VK.se, lägg mer pengar på skrivande journalistik istället för att jaga M/bits. Det kommer löna sig i längden!




Inga kommentarer: