söndag 13 juni 2010

Angående VKs tipstelefon.

Människor jag möter brukar bli smått ställda och konfunderade när det uppdagas att jag inte jobbar för Uppdrag Granskning eller Kalla Fakta. Program som CBS 60 minutes och BBC Watchdog brukar också nämnas, men inte alls lika ofta.

Jag brukar då förklara att jag trivs bättre med att inte synas, jag söker inte själv de stora sammanhangen. Även om mina avslöjanden ibland hamnar där.

I tidiga början av April i år står jag i min lokala Hemköpsbutik. När jag närmar mig kassorna börjar jag känna lukten av ett scoop. Precis bredvid kassan, helt utan tillsyn, ligger Alvedon till försäljning. Exponeringen av produkten kan i det närmaste liknas vid en "fynd korg". Jag tar upp mobilen och knäpper diskret några bilder betalar och går hem.

Väl hemma läser jag på om reglerna kring exponering av Apoteksvaror och konstaterar snabbt att Hemköp bryter mot lagen på flera punkter.


















Klockan är runt 15.00 på eftermiddagen då jag förstår att denna lagöverträdelse har ett visst nyhetsvärde, om än bara på lokalnivå. Jag tar nu beslutet att ringa Västerbottens-Kurirens tipstelefon. Jag överlägger en kort stund om jag ringa Västerbottens Folkblad för att tipsa också deras redaktion. Jag bestämmer mig för att bjuda VK på exklusivitet på den här storyn, som en liten present. Jag slår 090-15 11 77 och kopplas fram till en kvinna. Det som händer efter detta är kanske det mest häpnadsveckande jag har varit med om under mina år som privat murvel.

Jag förklarar vem jag är och vad jag tidigare hade sett på Hemköp. Jag berättar att jag har bilder och förklarar för kvinnan hur det rådande rättsläget ser ut.

Jag möts av ett ointresse som jag verken förr eller senare har varit med om. Hon antecknar inte ens mitt telefonnummer. Jag väntar några dagar men ingen artikel publiceras.

Där hade denna historia kunnat sluta, men faktum är att denna nyhet några veckor senare tar rejäl fart i andra delar av landet. Göteborgs-Posten skriver om det. Dalarnas Tidningar skriver om det. Aftonbladet skriver om det. Dagens Nyheter gör en stor undersökning kring frågan. Flera av landets tidningar gör en stor nyhet av ett tips som VK inte ens valde att anteckna. Nyheten blir så stor att Läkemedelsverket börjar utreda frågan.

När ni i på VK läser det här, för det vet jag att ni gör, så hoppas jag att ni inser erat misstag. Jag trodde att någon redaktionschef redan i september 2009 när jag flyttade hit hade informerat hela redaktionen om läget. "Om det ringer en man som heter Erik Classon, då ska han genast kopplas till chefredaktören, oavsett tidpunkt på dygnet".

VK, ni kunde ha varit först, men valde att ignorera mig.

Mitt namn är Erik Classon, glöm aldrig det.

2 kommentarer:

Ingela Hjulfors Berg sa...

Det är ju underbart och inte helt olikt kungliga VK. :-)

Minnalainen sa...

Jag håller med Ingela! Varför skriva om läkemedelsbrott när man kan ha nyheter som "Skottsäker väst räddar liv" eller skriva om fylla och bråk på tidernas mest lugna Fysikgrändfest?