onsdag 9 juni 2010

Anders Ågren (M) ger dubbelmoralen ett ansikte.

Umeå är mitt uppe i en politikerskandal. Åsa Ögren (S) skrev i sin Facebook-status tidigt igår morse följande skämt:







Jag kan tycka att skämtet är ganska kul, men kanske lite olämpligt.

Bland Umeås moderater blev det däremot ramaskri! Den politikern som kanske reagerade starkast var Anders Ågren. Han skriver i sin blogg att Åsa "borde veta bättre" och att skämtet är "mycket osmakligt". Lägg den formuleringen på minnet: "Mycket osmakligt".

Låt oss då granska vilken typ av humor som Anders Ågren själv gillar. 

Framför mig ser jag en man som gillar gamla Åsa-Nisse filmer (kanske inte "Åsa-Nisse på jaktstigen", den tar ju ganska lätt på tjuvjakt). Jag ser framför mig hur Anders kryper upp i sin favoritfåtölj med senaste numret av Bamse. "Det är riktig humor det, allt behöver inte vara så elakt" tänker Anders när han smuttar på en kopp te.

Men oj så fel jag har. Tidigare ikväll twittrade nämligen Anders Ågren följande:





Anders gillar alltså, "såklart", Family Guy. Ni där ute vet säkert vad serien handlar om, men jag ska ändå friska upp ert minne med lite av den humorn tittaren bjuds på:
 
I ett avsnitt så visas hur en läkare tar hjälp av en Barbershopgrupp för att berätta för en mycket sjuk man att denne är svårt sjuk i AIDS. Kören som sjunger hävdar att det är på grund av allt oskyddad sex som mannen har fått AIDS. Amerikanska intresseorganisationer har givetvis blivit mycket upprörda över att Family Guy skämtar så lättsamt om AIDS och insinuerar att AIDS sjuka lever ett mer promiskuöst liv.

Ett stående inslag i serien är karaktären Glenn Quagmires sexualitet. Det förekommer i olika inslag att Glenn Quagmire drogar kvinnor för att utnyttja dessa sexuellt. Det förekommer även inslag som anspelar på pedofili där Quagmire låtsas att minderåriga flickor är över arton så att han skall kunna idka sexuellt umgänge med dessa.

Family Guy har även skämtat om amerikanska politikern Sarah Palins släkting som har Downs Syndrom. Något som Palin tog mycket illa vid sig av.

Så Anders, om du nu tycker att Åsas skämt var så "osmakligt", vad är det du gillar bäst med Family Guy?

Är det när man skämtar om AIDS som är roligast? Eller tycker du det är mer smakfullt när man skojar om pedofili?

Nej, Anders, maken till dubbelmoral har jag inte skådad. Men det är okej, säg bara som det är:

Du försökte plocka lite billiga poäng genom att påstå att Åsas humor var osmaklig, men du gillar själv att skratta åt en TV-serie som gör narr av barn med Downs Syndrom.

Du måste väl inse att detta stinker dubbelmoral?

Säg bara som det är så glömmer vi ditt pinsamma utspel. Okej?

4 kommentarer:

Karin sa...

Hoppas du har sjukt många läsare för din blogg är bland de bättre jag läst.

Erik sa...

Tack så hemskt mycket för dessa vänliga ord! Nja, bloggen har inte så värst många läsare, men det kommer väl.

Karin sa...

vill du ha hjälp med att sprida den? :)

Minnalainen sa...

Underbart inlägg!