onsdag 9 juni 2010

Fredrik Strage spelar skivor i Umeå.

Fredrik Strage skev år 2001 boken Mikrofånkåt. Boken handlar om svensk hiphop och svensk hiphopkultur. Så fort den kom ut på pocket köpte jag boken. Jag läste den med stor behållning. En dag skulle jag åka tåg från Göteborg för att hälsa på min syster i Sundsvall. Mikrofånkåtboken var med på tåget. När jag kliver av på perrongen i Stockholm för att där byta tåg så står det en stor svart man i baseball jacka och matchande sneakers framför mig. Det gick inte att ta fel på vem personen var. Det var Ken Ring, en av de hiphopartister som intervjuvades i boken.

Jag småsprang före Ken in till stationen och lyckades få tag på en penna på pressbyrån. Jag såg mig om på stationen och får åter igen syn på Ken Ring. Jag går fram och visar boken och frågar om Ken kunde signera en av bilderna på honom som fanns i boken. När jag gav honom boken verkade det som att det var första gången han såg den. Han bläddrade bland bilderna och skrattade. Jag fick min autograf och åkte vidare till Sundsvall.

Något år senare hade jag med boken i en plastpåse till skolan, någon av mina klasskamrater ville låna den. Jag glömde kvar påsen i en datasal, någon stal påsen och sedan dess har jag inte sett min Ken signerade bok.

Ikväll spelar Fredrik Strage skivor på Scharinska i Umeå, jag ska dit. Jag ska baka pizza och bjuda Patrik och hans flickvän på innan. Har ni tur får ni receptet senare.

Inga kommentarer: