lördag 14 februari 2009

Men sluta spå i mina matvaror!

Okej. Detta är verkligen inget nytt fenomen. Detta har pågått sedan urminnestider, men jag vägrar ta mer skit nu!

KASSÖRSKOR SKA INTE KOMMENTERA VAD JAG HANDLAR!

Idag tog jag och Jojo en promenad in till örebro centrum. På väg tillbaka gick jag in på ICA Tybble för att handla lite mat som jag tänkte äta senare denna ljuvliga vinterdag. Jag köpte två fryspizzor och två coca-cola burkar. Jag lägger upp varorna på bandet och drar mitt kort. Jag såg redan i kön att kassörskan (hon rödhåriga med glasögon, för er som handlar där) var på synnerligen glatt humör. Medans hon scannar in mina varor frågar hon piggt och käckt med ett flin på läpparna:

"Hemmakväll ikväll?"

Det sjuka i hela situation är att jag so not ska ha en hemma kväll ikväll! Oftast när jag får kommentarer som dessa så lyckas kassörskan pricka in precis hur min kväll kommer att se ut. Standard frågan brukar vara: "Filmkväll ikväll?". Det är med lite skam i rösten jag allt som oftast tvingas svara Ja på den frågan. Jag vet att jag själv, om jag skulle jobba på ICA, skulle bedöma varenda kund efter vad hon eller han har i korgen. När hon säger "Filmkväll ikväll?" så skulle hon lika gärna bara säga "Loser".

Nu ska jag inte överdriva räckvidden på min blogg, men om du jobbar som kassörska kan väl du sprida detta till alla dina kollegor:

DU ÄR ANSTÄLLD SOM KASSÖRSKA! INTE SPÅKÄRRING!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan. Jag jobbar som kassörska men inte i Örebro. Jag skulle inte falla mig in att säga såna saker om jag verkligen inte kände personen som kom och handlade hos mig.

Lycka till.

Anonym sa...

Ja, det kan ju även vara så att kassören/-skan också vill ha "roligt" på sitt jobb, att hon inte är lika fokuserad i åtta-nio timmar som du förmodligen är, eller så är hon/han helt enkelt skicklig som kassör/-ska och kan göra flera saker samtidigt och tänker "Åh, det här verkar vara sjyssta människor, de är säkert roliga att prata med".

Hon/han har naturligtvis fel, det vet både du och jag, men inte hon/han. Än.

Ta det som en komplimang eller byt stil, ni verkar tydligen vara alltför sköna människor i era nuvarande uppenbarelser.

All kärlek,
konsum.

Anonym sa...

Snälla, en del försöker bara småprata och vara trevliga. Jag har själv sagt något liknande när kund köper popcorn och DVD, och INTE menat det som "jaså du, din feta jävel utan vänner", det är bara menat som small talk, även om svenskar är kassa på det och alltid väljer att ta ALLTING som förolämpningar. Jag har mycket svårt att tro att ngn som försökte förolämpa sina kunder skulle vara kvar länge i en kassa.

Anonym sa...

Kan inte ens föreställa mig hur tråkig människa du kan va!!
Typiskt Svensk.
Har själv jobbat mycket som kassör.
Detta är syntom som man brukar se hos mycket äldre ensamma gubbar.
Ändra dig.
Du kommer och bli en sån surgubbe när du blir gammal.

Stifik sa...

Är det något fel med hemmakväll då? Det är väl ändå mysigt?
Jag tycker du är lite för gnällig faktiskt. Som du sa, hon var ju faktiskt glad och trevlig, menade inget illa.
Du får ju naturligtvis tycka som du vill, men lite övderdrivet tycker jag du har reagerat.